غلامرضا عمرانی: پیشنهادهایی برای مطالعه در آخر کتاب‌های درسی
به گزارش پایگاه خبری انتشارات مدرسه؛ غلامرضا عمرانی کارشناس برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش معتقد است باید کتابخانه‌ کلاس‌ها و مدرسه‌ها را تقویت کنیم.
باید کتابخانه‌ کلاس‌ها و مدرسه‌ها را تقویت کنیم

کارشناس برنامه ریزی و تألیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش گفت:« از معدود کسانی بودم که موضوع کتاب خوانی را جزء برنامه درسی آوردم. ما کتاب‌خوانی را دربرنامه وزارتی دفتر تألیف گنجاندیم تا در مدرسه کتابخانه و ساعت کتاب‌خوانی در کلاس داشته باشیم تا کتاب‌های خوب را به بچه‌ها معرفی کنیم. در راستا‌ی این هدف، انتهای همه کتاب‌های درسی کتاب‌های مناسبی را برای بچه‌ها معرفی کردیم که به آنها دسترسی داشته باشند و دیگر لازم نباشد پدر و ماد‌رها برای خرید و انتخاب کتاب مناسب دغدغه‌ای داشته باشند. در واقع ما مهر تایید بر کتاب‌ها زدیم. ضمنا علاوه بر این نهضتی را هم از طریق انتشارات مدرسه راه انداختیم. جزوه‌هایی را چاپ کردیم و کتاب‌های مناسب هر سن و سالی را معرفی کردیم. برای انجام این کار‌ها به تمام چاپخانه‌ها و نویسنده‌ها و سازمان‌هایی که با چاپ کتاب سرو کار دارند اطلاعیه دادیم و نامه نوشتیم که نمونه‌های کتابتان را برایمان بفرستید. در حدود ده سال این کار را انجام دادیم. گروهی از حاذقین هم این کتاب‌‌ها را بررسی می‌کردند و تناسب سن و سال و موضوع را مشخص می کردند بعد ما این‌ها را یا در مجله «رشد جوانه» یا در خود کتاب درسی معرفی می‌کردیم. برد این معرفی این قدر نیست که این کار به تکاپو بیفتد. کتاب باید با قیمت تمام شده به دست دانش‌آموز بیفتد تا خود این قضیه تشویقی باشد برای دانش‌آموزان. از طرفی اگر کتاب درسی چاپ، کیفیت و تصویر خوب داشته باشد خود به خود در علاقه‌مند کردن دانش آموزان به درس و کتابخوانی موثر است. ما باید کتابخانه‌ کلاس‌ها و مدرسه‌ها را تقویت کنیم».
کتابخانه‌ای مختص گروه سنی نوجوان داشته باشیم
مولف کتاب‌های بخوانیم(فارسی) اول تا پنجم ابتدایی در مورد تاثیر کتاب‌خوانی گفت:« در سودمند بودن کتاب‌خوانی هیچ شکی نیست. هیچ کسی در هیچ ‌جا و هیچ زمانی این مسئله را نمی‌تواند انکار کند. همچنان که تا حالا انکار نکرده‌ است. مردم همه این آمادگی را دارند که کتاب بخوانند، اما شرایط و امکانات کتاب خواندن باید برایشان محیاء شود. به نظر من باید کتاب را بین مردم ببریم. و لذت کتاب خواندن را به مردم بچشانیم. اما این کار را نکرده‌ایم .چون آمار سرانه مطالعه این مسئله را نشان می‌دهد. از طرفی کتاب خواندنی در حد همه سنین در کتاب‌خانه‌ها نداریم، اصلأ کتابخانه ای مختص گروه سنی نوجوان نداریم. کتاب‌هایمان خیلی محدود است. از طرف دیگربه هر کتاب مجوز نمی‌دهند تا به کتابخانه‌های عمومی راه پیدا کنند. چه اشکالی دارد این کار را انجام دهیم. اجازه دهید مردم خودشان انتخاب کنند. وضعیتی که برای چاپ کتاب ایجاد شده خیلی ناخوشایند است. آن قدر کتاب‌ها در نوبت چاپ می‌مانند که نویسنده فراموش می‌کند چه کتابی را در نوبت چاپ دارد و موضوعش مربوط به چه چیزی بود. من نویسنده با این اتفاقات دلسرد می‌شوم. حال من می توانم از مخاطبم که هیچ نقشی در آفرینش کتاب نداشته انتظار داشته باشم خیلی شایق باشد».

ارسال کتاب رایگان باشد
مولف کتاب های ادبیات فارسی دوره متوسطه عنوان کرد:«قدیم‌تر‌ها وقتی می‌خواستیم کتاب، مجله، روزنامه و… را به جای دیگری بفرستیم تمبر نمی‌خورد و از طرف پست به صورت رایگان ارسال می‌شد. درتوزیع کتاب مشکل داریم. کتاب‌های سرگردان در مملکت زیاد داریم. کتاب‌هایی که جایی برای نگه داریشان نداریم. باید امکاناتی داشته باشیم تا کتاب‌ها را به طور رایگان برای کتابخانه‌های موجود در شهرهای دیگربفرستیم. مسئله دیگر قیمت کتاب ها است. چه خبر است. قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد. اگر واقعا احساس مسئولیت می‌کنیم باید از خودمان بگذریم، باید از خیلی چیزها چشم بپوشیم و انتظارهمکاری داشته باشیم. مسئله کاغذ و کتاب باید مجانی باشد. چرا؟ برای این که کمک به نشر فرهنگ است ما هر چه کاغذ در این مملکت مصرف می کنیم در آینده علم و فرهنگ درو خواهیم کرد».